חצי שנה אחרי שנעלם בחו"ל: אביב טלמור נעצר על ידי רשות ניירות ערך

טלמור, הבעלים של חברת יוטרייד פרימיום, חשוד כי הציג בפני המשקיעים מצגי שווא שונים כדי להניע ולשכנע אותם להשקיע את כספם בחברה

11תגובות

חצי שנה אחרי שנעלם מהארץ, עלה אתמול (א') , הבעלים של חברת  על טיסת לילה מלונדון לישראל. הבוקר (ב') הוא התייצב לחקירה במשרדי רשות ניירות ערך, והשופטת אפרת בוסני מבית המשפט השלום בתל אביב האריכה את מעצרו עד ל-4 במארס.

חדש! עקבו אחר המדדים המובילים ונהלו תיק השקעות ב-TheMarker Finance

אביב טלמור
אביב טלמור, הבעלים של קבוצת יוטרייד

חצי שנה אחרי שעזב את הארץ ונעלם לחוקרי רשות ניירות ערך ללא אפשרות לאתר אותו, עלה אתמול אביב טלמור, הבעלים של חברת יוטרייד פרימיום על טיסת לילה מלונדון לישראל. היום בבוקר (ב') הוא נעצר על ידי רשות ניירות ערך, אחרי שהתייצב מיוזמתו לחקירה במשרדי הרשות. השופטת אפרת בוסני מבית המשפט השלום בתל אביב האריכה את מעצרו עד ל-4 במארס. טלמור חשוד בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, ניהול תיקים ללא רישיון ושיבוש הליכי משפט.

טלמור גייס בין השנים 2012-2015 באמצעות יוטרייד כ-600 לקוחות וניהל את כספם באמצעות תוכנת אלגוטריידינג (מסחר רובוטי) – שמבצעת את פעולות המסחר ללא התערבות הלקוח וללא הפעלת שיקול דעת מצד הלקוח בביצוע ההשקעה. אלא שלטענת רשות ניירות ערך, ליוטרייד לא היה כלל רישיון ניהול תיקים. טלמור, כך נטען, שכנע את לקוחותיו להשקיע באמצעות מצגי שווא, לפיהם הוראות חוק הייעוץ אינן חלות על פעילות החברה.

בבקשת המעצר של רשות ניירות ערך מוסברת השיטה בה פעל טלמור: לכל משקיע סופקה גישה לחשבון וירטואלי שהציג באופן כוזב את סך ההשקעה העומדת לרשותו, בעוד שבפועל כספי המשקיעים הופקדו בחשבון אחר בו שלטו טלמור והחברה בלבד. בפועל נוצר פער של 12 מיליון דולר בין המצג הכוזב של יתרת כספי המשקיעים בחשבונות הוירטואליים, לבין סך המזומנים הקיים בחשבון הבנק של החברה.

במאי האחרון התחייבה יוטרייד פרימיום לחדול מפעילות של ניהול תיקים ללא רישיון, לאחר פניית רשות ניירות ערך. אולם, ברשות מציינים כי בפועל, ולמרות התחייבותה, היא המשיכה לגייס משקיעים – שהיקף השקעותיהם נאמד בסך של 3.5 מליון דולר. על פי החשד, כספי המשקיעים החדשים מימנו פדיונות של משקיעים אחרים.

עוד נטען כי כאשר ביקשו לקוחות החברה למשוך את כספי השקעתם, הם נתקלו באמירות שונות ומצגים שונים מצד עובדי החברה ומנהליה, שתכליתם מניעת משיכת הכספים מהחברה. זאת, כאשר לפי החשד, עובדי החברה ומנהליה ידעו כי אין בחשבונות החברה כיסוי מספיק להשבת כספי הלקוחות.

על פי ממצאי החקירה, כספי הלקוחות שהופקדו בחשבון החברה בבנק הפועלים הועברו לאחר הפקדתם לחשבון הבנק התפעולי של החברה, המנוהל אף הוא בבנק הפועלים. מהחשבון התפעולי משך טלמור עשרות מליוני שקלים לצרכים שונים כמו תשלום לספקים, משכורות, הוצאות שוטפות והעברת כספים לחו"ל, בטענה כי הוא מבצע השקעות בחו"ל. על פי החשד, פעילות זו של משיכת הכספים מחשבון הלקוחות לחשבון התפעולי וממנו לצרכיה השוטפים של טלמור והחברה, יצרה פער בין תזרים המזומנים הקיים בחשבונות החברה לבין חוב החברה למשקיעים, שהינו כ-12 מיליון דולר.

טלמור שוהה בחו"ל מאז ספטמבר 2015 ובחודשיים האחרונים לא התייצב לחקירה – למרות זימונו באופן ישיר ובאמצעות עורכי דינו. בדצמבר האחרון הורה השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל אביב על מתן צו שמונע מהחברה לבצע כל פעולה של גיוס כספים, משקיעים או לקוחות לצורך פעילות השקעה או ניהול כספים או השקעות בכל דרך שהיא.

ד"ר חיים גבאי, סנגורו של טלמור, מסר בתגובה: "בניגוד לפירסומים, אביב טלמור לא ברח לחו״ל אלא שהה בחו"ל לרגל עסקיו ולצד אמו הנכה, המתגוררת באופן קבע בלונדון שם הוא סועד אותה לעיתים תכופות. עם פרוץ הפרשה, ניהלתי מגעים בשמו של טלמור להגעתו ארצה – לבירור החשדות נגדו. היום הסכמנו למעצרו של טלמור לארבעה ימים כדי שהחוקרים יבררו מולו את כל הטענות. אנו מאמינים כי בסיומה של החקירה יתברר כי מדובר בכשל עיסקי ולא במעשה מרמה, כפי שמיוחס לו בפרסומים השונים".

זירות מסחר לא מפוקחות

רשות ניירות ערך פירסמה באוגוסט 2015 אזהרה ספציפית בנוגע למסחר אלגוריתמי באמצעות זירות המסחר הלא מפוקחות, שבה נאמר כי החברות הפעילות בתחום "מזמינות את הציבור לנהל עבורו כספים לשם השקעה בשוק ההון, אשר תתבצע תוך קבלת החלטות השקעה על-ידי החברה עבור לקוחותיה באמצעות תוכנות מחשב הכוללות אלגוריתם לבחירת השקעות – אלגו טריידינג. שירות זה מכונה לעיתים בשמות נוספים כגון: מסחר רובוטי ממוחשב או ניהול תיקים אוטומטי".

בהצהרה נאמר גם: "על רקע הגידול במספר פניות ציבור בנושא, לרבות של מי שרואים עצמם כנפגעים, רשות ניירות ערך מבקשת להבהיר כי שירותי ניהול התיקים הממוחשב כאמור מחייבים בדרך כלל קבלת רישיון ניהול תיקים מרשות ניירות ערך ועמידה בהוראות המנויות בחוק. גורמים המבצעים פעילות זו ללא רישיון ניהול תיקים פועלים לכאורה בניגוד להוראות החוק. יודגש גם כי רישיון לניהול זירת מסחר או רישיון לייעוץ או לשיווק השקעות אינו רישיון מתאים לפעילות זו".

חברה אחרת בשליטתו של טלמור, טרייד מרקר אנד מרקטס, היתה בין 24 החברות שהגישו בקשה לקבלת רישיון להפעלת זירת מסחר מרשות ניירות ערך – ובקשתה נדחתה על ידי הרשות. הרשות פועלת בימים אלה לאסדרת ענף זירות המסחר, הכולל בעיקר חברות שמציעות מסחר במט"ח ובאופציות בינאריות לציבור בא מצעות האינטרנט.

הענף, שפעל עד כה ללא פיקוח, צפוי לעבור טלטלה בעקבות פעילות האסדרה של הרשות. בתום תהליך האסדרה, שיסתיים לפי הערכות ברבעון השלישי של 2016, לא יוכלו חברות שלא קיבלו רישיון מהרשות להפעיל זירות מסחר. החברות שהבקשות שלהן נידונות ברשות בימים אלה יכולות להמשיך לפעול עד תום תהליך האסדרה. הרשות גם תפעיל בקרוב מערכת ממוחשבת שתאפשר לה לעקוב בזמן אמת אחר פעילות הזירות, ובכך למנוע מקרים דוגמת זה שאירע לכאורה ביוטרייד.

טלמור מיוצג באמצעות עורכי הדין ד"ר חיים גבאי, רונן מנשה וקובי רון.